Darmowy Kurs CSS

UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                  

SZKOLNA KAMPANIA: „Hałas to nasz wróg – dbajmy o ciszę”

Powiększ

Na skróty

Zobacz galerię

„Hałas jest mordercą wszystkich myśli"
 Arthur Schopenhauer ( niemiecki filozof)

25 kwietnia  obchodzony był  Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Jest to inicjatywa organizowana w celu podnoszenia świadomości wpływu hałasu na nasze zdrowie. W tym roku XVI edycja MDŚZH przebiega pod hasłem: „Jestem CZŁOWIEKIEM  nie tylko uchem”.
Nasz szkolny Dzień Ciszy obchodziliśmy w piątek 24 kwietnia 2015r.

Zwykle nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale hałas jest naszym wiernym mimowolnym kompanem. Towarzyszy nam w drodze do szkoły czy pracy, a także w miejscu pracy lub nauki i w domu. Najwięcej hałasu znajdziemy na trasach kolejowych, komunikacji miejskiej, lotniczej, a także w centrach handlowych, miejscach rozrywki, przetwórniach, zakładach przemysłowych, a także w szkołach. Niewątpliwie hałas nam bardzo szkodzi. Często nie jesteśmy tego świadomi, ale to właśnie z powodu uciążliwych dźwięków jesteśmy przewlekle zmęczeni i odczuwamy wiele różnych dolegliwości somatycznych. Przez to jesteśmy mniej wydajni i w szkole, i w pracy. Nasz organizm potrzebuje wypoczynku w ciszy, by zrównoważyć negatywne skutki hałasu  z całego dnia.

Hałas na przerwie w przeciętnej polskiej szkole osiąga natężenie ponad 100 decybeli, przy  czym od 90 decybeli następuje osłabienie i trwały ubytek słuchu. Prof. Andrzej Czyżewski z Politechniki Gdańskiej ostrzega, że po spędzeniu 59 minut w hałasie potrzeba aż 479 minut odpoczynku, aby stan słuchu powrócił do normy. Hałas ma bardzo destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, gdyż oprócz wspominanego uszkodzenia słuchu powoduje rozdrażnienie, bóle brzucha, nadciśnienie tętnicze, zachwianie koncentracji, depresję, zaburzenia psychiczne, agresję oraz uczucie zmęczenia, a w skrajnych przypadkach wyczerpania. Ponadto do uczniów, którzy spędzają przerwę w hałasie nie  dociera część informacji przekazywanych przez nauczyciela, są zdekoncentrowani i rozdrażnieni. Hałas na przerwie szkolnej ma natężenie podobne do tego, które jest na koncercie rockowym.

Każdy z nas może dołożyć starań, by w najbliższym środowisku niwelować jego występowanie. Dlatego też zorganizowana została szkolna wielozadaniowa akcja z udziałem wszystkich uczniów, wychowawców klas, nauczycieli świetlicy, pedagoga szkolnego, pielęgniarki oraz pracowników Wojewódzkiej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Kielcach.

Cele kampanii:

CEL OGÓLNY:

  • uświadomienie uczniom negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
  • wskazanie sposobów zapobiegania jego skutkom.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • uświadomienie uczniom, czym jest hałas,
  • zapoznanie uczniów ze szkodliwym wpływem hałasu na nasze zdrowie,
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne i cudze zdrowie,
  • świadome ograniczanie przez uczniów hałasu w swoim otoczeniu,
  • ograniczenie hałasu na przerwach w szkole

​Organizatorzy kampanii: nauczyciele świetlicy wraz z pedagogiem szkolnym zadbali o dobór interesujących edukacyjnych zadań realizowanych w naszej placówce.

Wspólnym zadaniem dla wychowawców klas I – VI oraz nauczycieli świetlicy szkolnej  było przeprowadzenie zajęć dydaktycznych dotyczących negatywnego wpływu hałasu na nasze zdrowie oraz zapoznanie ze sposobem „funkcjonowania”  „Skrzynki pomysłów do walki z hałasem w szkole”, która znajdowała się w świetlicy. W każdej klasie została powołana grupa „Strażników Ciszy” promująca zapoczątkowanie od Dnia Ciszy spędzania  przerw bez hałasu i strzegąca wzorowego zachowania koleżanek i kolegów ze swojej klasy. Uczniowie ubrani byli w kolorowe koszulki do których dodatkowo mieli przypięte odpowiednie symbole negujące hałas i propagujące wartość ciszy, prezentowali przygotowane przez siebie transparenty z hasłami nawiązującymi do idei kampanii. Ponadto klasy zrealizowały zadanie plastyczne: pierwszaki przygotowały dla wylosowanej osoby barwny, oryginalny znaczek będący symbolem  opowiedzenia się za zwalczaniem hałasu. W dniu 24 kwietnia uczniowie przypięli sobie nawzajem przygotowane emblematy i wspólnie dbali o przestrzeganie zasad zachowania zgodnych z przyjętą deklaracją. Uczniowie z klasy drugiej i trzeciej przygotowali oryginalne hasła i wierszyki, które dopełniała ciekawa oprawa plastyczna. Uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych wykonali plakaty zawierające hasło będące antyreklamą hałasu lub propagujące korzyści z przebywania w ciszy.

Nauczyciele świetlicy przeprowadzili wiele zajęć dydaktycznych ukazujących problem hałasu we współczesnym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem jego natężenia podczas szkolnych przerw. Jak wiemy – jego źródłem w szkole są sami uczniowie. Z tego też względu została zorganizowana w świetlicy wspomniana już „Skrzynka pomysłów do walki z hałasem w szkole”, która posłużyła za skarbnicę ciekawych i oryginalnych sposobów, których realizacja – mamy taką nadzieję – może mieć istotny wpływ na niwelowanie hałasu w naszym otoczeniu. Każdy uczeń mógł wrzucić do skrzynki przemyślany opis swojego sposobu zwalczania hałasu w szkole. Zapisy dobrych pomysłów, a także tych z „przymrużeniem oka” zostały umieszczone w widocznym miejscu w szkole. Realizacja prostych i często powtarzających się sposobów może okazać się istotnym zadaniem dla szkolnej społeczności. Najskuteczniejszą „receptą” na pozbycie się hałasu na pewno jest zadbanie o to, aby każdy z nas zachowywał się ciszej i reagował na niewłaściwe zachowanie się innych. Wychowawcy świetlicy przygotowali wiele gazetek tematycznych dotyczących hałasu i jego skutków dla naszego zdrowia oraz rozmieścili znaczną liczbę tabliczek promujących ciszę, które zostały umieszczone w kilku miejscach na szkolnych korytarzach. Wspólnie z uczniami klas młodszych i starszych wykonali afisz pod hasłem „Szkolny Przyjaciel Ciszy to ja”, na którym oprócz informacji dotyczących hałasu w szkole, znalazło się wiele prac plastycznych i pisemnych wypowiedzi dzieci świadczących o dostrzeganiu wagi tego problemu łącznie z indywidualną deklaracją dbania o ciszę. Nauczyciele świetlicy wyeksponowali na szkolnym korytarzu najciekawsze prace plastyczne uczniów klas I - VI wykonane pod kierunkiem wychowawców.

Pani pedagog przygotowała gazetkę edukacyjną oraz opracowała i rozpropagowała wśród uczniów ulotki dla klas I – VI o szkodliwości hałasu. Opracowała i przeprowadziła w klasach V – VI ankietę, której szczegółowe wyniki zostały przedstawione obok gabinetu pedagoga.   W finałowym dniu kampanii w sali świetlicy gimnazjum odbyło się spotkanie uczniów klas starszych z pracownikami  Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Kielcach, które pani pedagog zorganizowała wspólnie ze szkolną pielęgniarką. Uczniowie wysłuchali pogadanki, obejrzeli prezentację multimedialną, mieli okazję uzyskania odpowiedzi na pytania i uczestniczyli w praktycznym pomiarze hałasu, którego sami byli źródłem. Pomiaru hałasu w szkole dokonano również na długiej przerwie na szkolnych korytarzach.

Dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom za współpracę i efektywną realizację zadań zaplanowanych w kampanii.

Gratulujemy szczególnie wyróżniającego się twórczego zaangażowania uczniom klasy II B i wychowawczyni – Pani Annie Kumańskiej oraz uczniom klasy VI B i wychowawczyni – Pani Edycie Sochanowskiej.

Składamy podziękowania za udział w kampanii i pomoc w organizacji spotkania z pracownikami Sanepidu szkolnej pielęgniarce – Pani Małgorzacie Falarowskiej.

Przypominamy o potrzebie kontynuowania wspólnego zadania dla uczniów i nauczycieli jakim jest:   

Propagowanie mody na docenianie ciszy jako przeciwwagi dla zagrożeń wynikających z przebywania w hałasie,
by stawała się naturalną potrzebą członków szkolnej społeczności
.

                                        Organizatorzy:

                                  Joanna Jarząbek, Renata Podstawka, Elżbieta Sikora

Szkoła Podstawowa im. J. Kochanowskiego w Piekoszowieul. Częstochowska 110, 26-065 Piekoszów,
tel.: (41) 306 10 28, e-mail: zpopiekoszow@poczta.onet.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.