Darmowy Kurs CSS

UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                  

Jak połączyć poezję z nauką matematyki?

Powiększ

Te dwie, tak różne, dziedziny potrafi połączyć ze  sobą Hubert Podkowa – Górski, uczeń Szkoły Podstawowej w Piekoszowie, który trzeci już raz wziął udział w przedsięwzięciu  poetyckim pod hasłem „Z matematyką do rymu”. Dwukrotny ogólnopolski laureat tego konkursu  w tym roku napisał wiersz „Pola figur”. Oto tekst naszego zdolnego siódmoklasisty:

 

Gwałtu rety, co się dzieje?!

Chyba płonne me nadzieje,

Na szósteczkę albo piątkę

Lub choć dyplom na pamiątkę.

Znowu robię się marudny,

Gdyż na matmie temat trudny.

 

Przerabiamy w znoju, trudzie,

(wiara tylko w Jahwe, Buddzie),

Dział, co zwie się „Pola figur”,

Nie słyszałem większych bzdur!

Ale zaraz! chwila moment,

Wszak jest wzorów duży procent,

I to one mi posłużą,

I zbuduję wiedzę dużą.

 

Tak na przykład weźmy kwadrat,

Zna go chyba każdy wariat.

Cztery boki takie same

Kąty równe - takie same.

Niechaj „a” się bok nazywa,

Można nazwać „c”, „z” – różnie bywa…

 

Żeby pole powierzchni obliczyć

I dział na piątkę zaliczyć,

Należy bok przez bok pomnożyć

Czyli nasze „a” * „a” utworzyć.

I  co wyjdzie w kwadracie,

To POLE POWIERZCHNI, mój bracie.

 

Inaczej się miewa sytuacja,

Rzekłbym - nielicha akcja!

Gdy wezmę na tapetę trójkąt.

Lecz cóż to trójkąt? i skąd?

Otóż, figura ta kąty ma trzy,

I ma trzy boki – raz, dwa, trzy.

Ma też trzy wierzchołki – tam boki się łączą.

 

                   WSZYSCY CHĘTNI LICZYĆ POLE   –        
NIECH SIĘ POŁĄCZĄ!

I znów wzór zastosować musimy

½ (a * h ) dobitnie głosimy,

Gdzie „h” to wysokość - zawsze tak jest,

A „a” to podstawa – ta to ma gest,

Bo podstaw w trójkącie może być trzy

Zależy który wierzchołek na nią patrzy.

 

A tych figur jest ze czterdzieści

Każdy wzór na nie w głowie się zmieści.

Są wielokąty, romby, trapez,

Musi je spamiętać Jan, Helga
i Agnes.

Bardzo to trudne, lecz radę jedną dam,

Bo sam od dawna problem ten badam,

 

Sporo zadań zrobiłem, bez liku liczyłem,

Przy tym błędów co niemiara narobiłem,

Ale dzięki temu wszystko rozumiem

I obliczyć pola bez trudu już umiem.

Więc gdy będziesz, kolego, pilnie uczył się,

Udźwigniesz to ciężkie matematyczne brzemię,

I zapamiętasz wnet wszystkie wzory te

Na figury kanciaste, okrągłe
i pękate.

 

 

Podsumowując – nie obawiajmy się uczyć na błędach i wciąż ćwiczyć po to, by zgłębić nie tylko matematyczne tajemnice, ale i utrzymać … poetycką formę. Powodzenia!

                                                                                                   

                                                                                           Agnieszka Ginter -Wijas

Szkoła Podstawowa im. J. Kochanowskiego w Piekoszowieul. Częstochowska 110, 26-065 Piekoszów,
tel.: (41) 306 10 28, e-mail: zpopiekoszow@poczta.onet.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.