Darmowy Kurs CSS

UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                        UWAGA ZMIANY W PŁATNOŚCIACH ZA ŻYWIENIE - SZCZEGÓŁY W ZAKŁADCE STOŁÓWKA/DEKLARACJE                  

Szkolna Kampania „Hałas to nasz wróg – dbajmy o ciszę” w roku 2015/2016

SZKOLNA KAMPANIA: „Hałas to nasz wróg – dbajmy o ciszę”

„Ciemność pozwala oczom odpocząć od oślepiającego światła.
Cisza pozwala umysłowi odpocząć od ogłuszającego hałasu”.

Tom Wright

Wstęp

Hałas towarzyszy społeczności szkolnej niemal cały czas, zwłaszcza w czasie przerw. Mając na uwadze jego szkodliwy wpływ na zdrowie dzieci i wszystkich pracowników szkoły, po raz drugi w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem podjęliśmy działania profilaktyczne mające na celu propagowanie walki z nadmiernym hałasem.

Hałas na początku dekoncentruje i męczy, potem drażni i powoduje wybuchy złości.  W konsekwencji jest efektem gorszych wyników w nauce.

Hałas jest jednym z największych problemów w polskich szkołach, który doskwiera zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Na przerwach między lekcjami jego poziom wynosi nawet 110 dB, czyli zdecydowanie przekracza dopuszczalną normę.

Z badań wynika, że z powodu nadmiernego hałasu uczniowie nie słyszą nawet 70% spółgłosek wymawianych przez nauczycieli. Jego poziom w polskich szkołach wyraźnie przekracza ustaloną w przepisach normę akustyczną, wynoszącą 45 decybeli (natężenie powyżej 85 dB uważa się za niebezpieczne). Podczas przerw stopień natężenia dźwięku dochodzi nawet do 110 dB. To tyle, ile emituje pracujący młot pneumatyczny. Pod wpływem hałasu wyraźnie spada koncentracja uczniów i nawet do prawidłowo słyszących dzieci nie dociera część informacji, przekazywanych przez nauczyciela. Dodatkowo gorzej się uczą, mają uboższe słownictwo. Badania audiologiczne potwierdziły także, że szkolny „jazgot” podnosi ciśnienie krwi, co wywołuje u niektórych dzieci niepokój i płacz, u innych zaś wyzwala agresję. Dodatkowo częste przebywanie w nadmiernym hałasie wpływa także na stan zdrowia – może trwale uszkodzić słuch. Po spędzeniu godziny w takich warunkach, aparat słuchu potrzebuje blisko ośmiu godzin odpoczynku, by wrócić do normy.

Cele kampanii:

CEL OGÓLNY:

  • Rozwijanie wśród uczniów świadomości o negatywnych dla zdrowia skutkach hałasu.
  • Kształtowanie zachowań służących budowaniu atmosfery ciszy i spokoju w szkole.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Uświadomienie uczniom i rodzicom negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka.
  • Świadome ograniczenie przez uczniów hałasu w swoim otoczeniu.
  • Ograniczenie hałasu w szkole.
  • Wdrażanie uczniów do stosowania w życiu codziennym zasad postępowania, które pozwalają zachować dobre zdrowie i samopoczucie.

Tak jak w roku ubiegłym, tak i obecnie, oprócz podobnych przedsięwzięć, którymi były zajęcia edukacyjne, dodatkowo zrealizowaliśmy zadania nieco zróżnicowane dla poszczególnych klas.

Zadaniem wychowawców świetlicy szkolnej było:

  1. Przeprowadzenie zajęć edukacyjno- wychowawczych dotyczących hałasu- źródła hałasu, szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka, sposoby na jego ograniczenie w naszym najbliższym otoczeniu.
  2. Przygotowanie plansz edukacyjnych dla uczniów zawierających informacje związane z hałasem oraz porady dotyczące zachowania ciszy.
  3. Opracowanie materiałów informacyjnych dla rodziców na temat szkodliwości hałasu i upowszechnienie ich poprzez umieszczenie  na stronie internetowej naszej szkoły.
  4. Opracowanie ankiety na temat hałasu w szkole.      
  5. Opracowanie zadań dla klas oraz przygotowanie wystaw z ich realizacji:
  • Przedstawienie wyników ankiety na temat hałasu w szkole przeprowadzonych w wybranych  klasach 4-6,
  • „Kodeks Cichej i Bezpiecznej Przerwy”,
  • „Logo popularyzujące ciszę”,
  • „Znaki drogowe symbolizujące ciszę i zakaz hałasowania”.

       6. Wykonanie afisza „Szkolny Przyjaciel Ciszy to ja”.
       7. Zorganizowanie „Skrzynki pomysłów do walki z hałasem w szkole”.

Zadaniem wychowawców klas 1 – 6 było:

  1. Przeprowadzenie lekcji wychowawczych według opracowanego scenariusza zajęć.
  2. Realizacja przydzielonych klasowych zadań:
  • klasy pierwsze – indywidualne wykonanie znaczka będącego symbolem opowiedzenia się za zwalczaniem hałasu i prezentowanie go w dniu szkolnych obchodów Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem klasy drugie i trzecie – przygotowanie prac plastycznych symbolizujących ciszę i zakaz hałasowania w formie znaków drogowych (znaki ozdobiły szkolne korytarze),
  • klasy: 4a, 5c, 6b – zbadanie opinii uczniów na temat hałasu w szkole – przeprowadzenie i analiza ankiet,  
  • klasy: 4b i 5a – wykonanie logo popularyzującego ciszę na terenie szkoły,
  • klasy: 5b i 6a – opracowanie szkolnego „Kodeksu Cichej i Bezpiecznej Przerwy”.
  1. Zapoznanie uczniów ze sposobem „funkcjonowania” szkolnej „Skrzynki pomysłów do walki z hałasem w szkole”.
  2. Powołanie klasowych „Strażników Ciszy” promujących przerwy bez hałasu strzegących wzorowego zachowania koleżanek i kolegów ze swojej klasy.

*Znaczek związany z hasłem: „Nie hałasuję – wybieram ciszę”(klasy pierwsze):

  1. Wychowawcy przeprowadzili w klasie losowanie polegające na tym, że każdy uczeń wyciągnął karteczkę z imieniem i nazwiskiem swojego kolegi bądź koleżanki.
  2. Zadaniem ucznia było przygotowanie dla wylosowanej osoby barwnego, oryginalnego znaczka będącego symbolem opowiedzenia się za zwalczaniem hałasu.
  3. W dniu 25 kwietnia uczniowie przypięli sobie nawzajem przygotowane symbole  i wspólnie dbali o przestrzeganie zasad zachowania zgodnych z przyjętą deklaracją.

* Klasowe zadanie na przygotowanie prac plastycznych, które symbolizują ciszę i zakaz hałasowania w formie znaków drogowych  (klasy drugie i trzecie):  

  1. Prace plastyczne w formie znaku drogowego to rezultat pracy uczniów na zajęciach dotyczących hałasu.
  2. Uczniowie mogli pracować indywidualnie lub w grupach.
  3. Wychowawcy wraz z uczniami dokonali wyboru najlepszych prac i przekazali je w wyznaczonym terminie do wychowawców świetlicy.
  4. Najciekawsze prace zostały wyeksponowane na szkolnym korytarzu podczas trwania kampanii.

* Klasowe zadanie na opracowanie Kodeksu Cichej i Bezpiecznej Przerwy (klasy: 5b i 6a ):   

  1. Klasowy kodeks został wykonany przez uczniów na zajęciach dotyczących hałasu.
  2. Zasady kodeksu w formie regulaminu uczniowie układali w grupach.
  3. Wychowawcy wraz z uczniami dokonali wyboru najlepszych prac i dostarczyli je do wychowawców świetlicy.
  4.  Najciekawsze pod względem formy i treści prace zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu.

* Klasowe zadanie na logo tematycznie związane z hasłem kampanii „Hałas to nasz wróg – dbajmy o ciszę”(klasy: 4b i 5a): 

  1. Klasowe logo jest efektem zespołowej pracy uczniów na zajęciach dotyczących hałasu. Prace zostały wykonane w technice dowolnej, w formacie dużego bloku technicznego lub połowy kartki brystolu.
  2. Plakaty zawierają hasło będące antyreklamą hałasu lub propagujące wartość znaczenia ciszy.
  3. Najlepsze prace zostały przedstawione na szkolnym korytarzu.

* „Klasowi Strażnicy Ciszy”:

  1. Wychowawcy dokonali wyboru uczniów, którzy na przerwach szczególnie zwracali uwagę na właściwe zachowanie koleżanek i kolegów ze swojej klasy: ich bezpieczne poruszanie się, rozmowy zamiast krzyku.
  2. Dodatkowym zadaniem „Klasowych Strażników Ciszy” było dbanie o promocję ciszy. Każda klasa mogła to zrobić w dowolny sposób ( np. zadbać o oryginalny strój lub przypięte symbole oraz transparenty z hasłami).
  3. „Klasowi Strażnicy Ciszy” tworzył zespół o stałym składzie na wszystkich przerwach w dniu finału kampanii, a więc 25.04.2016 r. lub inny na każdej przerwie.
  4. „Strażnicy klas 1 – 3 ” również sprawowali pieczę nad bezpiecznymi - wcześniej przygotowanymi zabawami sprzyjającymi zachowaniu ciszy na przerwie.

*„Skrzynka pomysłów do walki z hałasem w szkole”:                                                        

  1. „Skrzynka pomysłów do walki z hałasem w szkole” znajdowała się w świetlicy szkolnej (od dn.04.04. 2016r. do 20.04.2016r.) i służyła jako szkolna skarbnica ciekawych i oryginalnych sposobów, których realizacja może mieć istotny wpływ na niwelowanie hałasu w szkole.
  2. Każdy uczeń mógł wrzucić do skrzynki przemyślany opis swojego sposobu zwalczania hałasu w szkole.
  3. Zapisy dobrych pomysłów zostały umieszczone w widocznym miejscu w szkole. Możliwe, że będą one ważną wskazówką do wytyczenia rozwiązań do zwalczania hałasu.

Zwalczanie hałasu w szkole nie jest zadaniem łatwym. Mamy jednak pełną świadomość jego złożonego, negatywnego wpływu na nasze zdrowie, samopoczucie i sposób funkcjonowania. Niwelowanie hałasu powinno wynikać z procesu edukacyjno – wychowawczego rozpoczętego możliwie jak najwcześniej. Ważne, by zwłaszcza najmłodsi uczniowie już wiedzieli, iż hałas sam nie powstaje, sami też nie powinni być jego źródłem, a zdroworozsądkowe korzystanie ze zdobyczy techniki stawało się w pełni świadomym wyborem.

Galeria zdjęć

Szkoła Podstawowa im. J. Kochanowskiego w Piekoszowieul. Częstochowska 110, 26-065 Piekoszów,
tel.: (41) 306 10 28, e-mail: zpopiekoszow@poczta.onet.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone.